قیزیم ایسانا
قیزیم ایسانا
در مورد کودک نازنین مان آیسانا وتمام فرزندان زیبای سرزمین مان

ني ني سايت: نوزادان در فصل پاييز به دليل متغيير بودن هوا و سرد شدن هوا در معرض ابتلا به سرماخوردگي هستند و به طور كلي سرماخوردگي هاي شايع در نوزادان را مي توان به عفونت ويروسي دستگاه تنفسي فوقاني، بيني و گلو نوزاد تقسيم كرد.

بدن نوزادان به اين علت كه سيستم ايمني آن به طور كامل رشد نكرده است توانايي لازم در برابر ويروسهاي شايع را ندارد بنابراين بيشتر در معرض خطر بيماريها قرار مي گيرد. نوزادان بيشتر در فصلهاي زمستان و پاييز دچار سرماخوردگي مي شوند. دليل آن خشك شدن پوسته بيني در اثر هواي سرد و گرم داخل است كه ورود ويروسها را به بدن آسان تر مي كند. گرفتگي بيني و آبريزش بيني اولين نشانه هاي سرماخوردگي در نوزادان است.

نوزادان به ويژه آنهايي كه با بچه هاي بزرگتري كه معمولاً دست هاي خود را نمي شويند در تماس هستند بيشتر در معرض سرماخوردگي قرار مي گيرند. علاوه بر اين آنها عادت دارند تا دستهاي خود را به هر چيزي كه در اطراف آنها وجود دارد بمالند و آنها را در دهان خود قرار دهند. در حقيقت احتمال دارد نوزاد در اولين سال زندگي خود، بيشتر از 7 دفعه دچار سرماخوردگي شود. 

تشخيص سرماخوردگي از آنفولانزا


دانستن تفاوت هاي سرماخوردگي و آنفولانزا از اهميت ويژه اي برخوردار است .
 
سرماخوردگي با گرفتگي بيني، ترشحات بيني (اين ترشحات ممكن است در روزهاي اول تميز و شفاف باشد اما به مرور غليظ تر شده و رنگ آنها به زرد، سبز و تغيير رنگ پيدا مي كند) تب پايين (در حدود 38 سانتي گراد)، عطسه، سرفه، گلودرد، كاهش اشتها، بد خوابي، بي قراري و ابراز ناراحتي همراه باشد. اين در حالي است كه آنفولانزا با علائمي مشابه آنها اما شديدتر مانند بدن درد، تب شديد، اسهال و استفراغ ظاهر مي شود.  

درمان سرماخوردگي در نوزاد

درمان سرماخوردگي هاي شايع در نوزادان ، انجام دادن كارهايي است كه با كمك آنها بتوان به نوزاد كمك كرد تا اين دوران را راحت تر سپري كند.

·    تلاش كنيد تا آب بدن نوزاد را به اندازه كافي نگه داريد. تا جايي كه امكان دارد به نوزاد مايعات دهيد براي نوزاداني كه زير 4 ماه هستند، بهترين نوشيدني شير مادر و يا شير خشك است. نوزاداني كه در سن 4 ماهگي بسر مي برند علاوه بر شير مي توانند مقداري آب هم بنوشند و نوزاداني كه در 6 ماهگي هستند مي توانند نوشيدن آبميوه را با مخلوط كمي از آب شروع كنند.
·    سعي كنيد تا هواي داخل منزل را مرطوب نگه داريد. براي اين كار مي توانيد از يك دستگاه بخور استفاده كنيد.
·    تلاش كنيد تا جائيكه مي توانيد نوزاد را بخوابانيد تا استراحت كند. سر نوزاد را به هنگام خوابيدن كمي بالاتر از سطح بدنش نگه داريد. اين كار به تخليه ترشحات بيني و تنفس او كمك مي كند.
·    بيني نوزاد را با قطره هاي مخصوص (سالين) چرب كنيد. و ترشحات آن را با سرنگ هاي پلاستيكي خارج كنيد. انجام اين كار چند دقيقه قبل از شير خوردن، كمك بزرگي به نوزاد در هنگام  شير خوردن مي كند.

بلافاصله پس از مشاهده كردن اولين علائم سرماخوردگي در نوزادان بسيار كوچك، به دكتر متخصص مراجعه كنيد.  نوزادان تازه متولد شده بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماريهايي مثل ذات الريه هستند.

  براي نوزادان زير 6 ماه نبايد از داروهاي سرماخوردگي و سرفه بدون نسخه پزشك به علت خطر اثرات احتمالي استفاده شود.  

چه زمان لازم است تا به دكتر مراجعه شود

اگر نوزاد دچار يك سرماخوردگي بدون ناراحتي و مشكل خاصي است، مراجعه به پزشك نيازي نيست. اين نوع سرماخوردگي در طول يك هفته برطرف مي شود. اما اگر نوزاد زير 2 و يا 3 ماهگي است با ديدن اولين علائم و نشانه ها هر چه سريعتر به پزشك مراجعه شود. سرماخوردگي در نوزادان تازه متولد شده پيشرفت مي كند و احتمال دارد تا تبديل به بيماريهايي از قبيل ذات الريه  و بيماريهاي جدي تر شود. حتي بدون درنظر گرفتن اين مشكلات، ناراحتيهاي بيني نوشيدن شير و مكيدن شيشه يا سينه مادر را براي نوزاد دشوار كرده و منجر به كمبود آب بدن نوزاد مي شود.
تمام سرماخوردگي ها آزاردهنده هستند. اما نكته مهم اين است كه مواظب علائم و نشانه هاي آن در نوزاد باشيد تا بتوانيد به موقع به پزشك مراجعه كنيد به ويژه اگر سن نوزاد زير 3 ماهگي باشد.

اين علائم عبارتند از:

-    خيس نكردن پوشك به شكل عادي و هميشگي
-    ماليدن و كشيدن گوش و گريه كردن در هنگام مكيدن شير
-    بالا رفتن درجه حرارت بدن بيش از 39 درجه سانتي گراد
-    احساس گوش درد
-     قرمز شدن چشمها يا ترشحات زرد رنگ از چشم
-    ادامه داشتن سرفه بيش از يك هفته
-     ادامه داشتن ترشحات سبز، زرد و غليظ بيني بيش از دو هفته
-     هر علائم و نشانه اي كه باعث نگراني شما است
-    اگرتنفس شديد باشد (بيشتر از 60 نفس در هر دقيقه ) و خس خس كردن سينه، مي تواند از نشانه هاي ذات الريه و بروز ناراحتيهاي تنفسي باشد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








.: Weblog Themes By www.NazTarin.com :.